Klippstuga

Kärlek

Den här bilden fick jag av M för ett tag sedan. Gud så söt hon va min lilla Nikis.

The Shining

Vi har tittat på 70-talsklassikern The Shining med Jack Nicholson. Vilken sjukt bra film!

30/10-13

Idag var planen att vi skulle ha åkt på spökvandring på Österbybruks Herrgård men tyvärr va den fullbokad. Vi stannade istället hemma. Nike hade kompis här och Ilian och Tilde fick baka.

Efter lunch åkte vi till Östhammar. Vi uträttade lite ärenden och sen gick vi och fikade som lite plåster på såren för att det inte blev någon spökvandring.

När barnen fått varsin bakelse (som de självklart inte ville äta upp sen) så åkte vi ut till Börstils kyrka för att tända ett ljus på en saknads grav.

Ikväll har vi tagit det lugnt. Kg va och bytte till värdelösa vinterdäck som får sitta på under helgens utflykt till Härjedalen i väntan på de nya som är beställda.

28/10-13

Studiedag på jobbet. Efter det hade vi en AW där vi gemensamt lagade en italiensk måltid. Bl. a gjorde vi egen pasta och det har jag aldrig gjort förut. Förvånades över att det var så lätt. Nu behöver jag införskaffa mig en sporre (ett nytt köksord).

27/10-13 Söndag

Jösses vilken dag! Men vad bra jag har mått. Intensivt men mycket trevligt. Tjejerna E har varit här hela dagen och familjen fick sova över på hotell Kärrdal även inatt.

Kg har jagat hela dagen. Jag va iväg med T på karate och fick en 3 km pw i Östhammar under tiden + handling. Effektivitet is my middle name. När vi kom hem hade Sofie fixat lunch. Eftermiddagen ägnades åt diverse köksarbete. Svamprensning och förberedelse inför kvällens söndagsmiddag bl.a. Och brödbak. Måste ju ha nybakat bröd till hotellgästerna ju. Bakade ett morotsbröd som jag gjorde ofta "förr" och som jag nästan hade glömt bort :) Barnen satt länge och pysslade men var även ute och lekte en stund.

Till middag bjöds det på älgstek med potatisgratäng, vitlökssmör, Sofies underbara vitkålssallad med sting och smörfrästa nyplockade höstkantareller. Och vin. En söndagsmiddag i all enkelhet sådär :)

Till efterrätt gjorde jag en chokladkaka med hasselnötter och nougat- och blåbärstäcke. Vispgrädde till. Fantastiskt gott.

Vilken trevlig helg det blev! Och jag har fått laga en massa mat till människor som gillar mat. Åh, vad kul det är!
 Nu laddar vi för en kortvecka på jobbet!

26/10-13 Lördag

Så trött. Så less. Så oinspirerad. Hade många måsten idag men när Sofie ringde och föreslog skogen så släppte jag alla planer. När hon kom och hämtade mig hade hon med sig en flaska champagne och ett paket servetter till mig. Bara sådär. Alltså, vilken vän man har <3

Två timmar i skogen resulterade i en rågad korg med höstkantareller och bättre humör.

Hemma igen blev det lite krattning och fix vid entrén innan vi gick in och förberedde inför kvällen. Edins kom till oss och skulle sova över för de håller på att lägga nytt golv hemma. Jag hade för första gången på länge provat på nya rätter. Både förrätten och efterrätten var nya chansningar. Båda supergoda och kommer definitivt att lagas igen. Rödlöksflarn till förrätt, nasigoreng till varmrätt och saffran- och pistageglass till efterrätt.

Vi satt i uterummet och behövde inte ens extravärme. När barnen lagt sig åkte Mah jong-spelet fram :)

25/10-13 intensiv vecka

Det har gått i ett hela veckan. Jag är fortfarande tokförkyld.

Månd: Jag hämtar barnen. Kg har övning.

Tis: Kg tar barnen på träning. Jag är på föreläsning i Uppsala och kommer hem vid 23-tiden.

Ons: Jag är ledig. Efter en långpromenad på morgonen ägnar jag typ resten av min lediga dag åt plockande inne och tvätten. Resulterade i att jag på eftermiddagen fick ett mindre psykbryt och talade om för familjen att nu får det banne mig vara nog med detta slarv. Vårt hus är en svinstia och ingen mer än jag verkar bry sig. Jag hotade med att helgens kalas/disco/jakt bara var att glömma om det inte blir ändring. Nu. Sen drog jag iväg på LC.

Tors: Småttingarna var och badade med skolan. Ilian lyckades med bedriften att glömma både handduk och badbyxor samt hans nyinköpta parfymfria tvål från Apoteket. Suck.

På kvällen gick jag till T på MK-kväll.

Fre: Ilian har varit på kalas på eftermiddagen och ikväll har alla barnen varit på disco. Mycket roligt hade de haft. Roligast är att få handla i kiosken tydligen.

Btw, det där med städningen va det ingen som lyssnade på. Mina hot gick inte hem. Vad göra nu. Sluta upp och plocka själv? Det innebär visserligen att vi inte kommer kunna släppa in folk här (inte för att det händer så ofta dårå ändå) men det kanske vore något. Sluta tjata, sluta plocka, sluta tvätta. Hushållerskan går i strejk helt enkelt. Jaja, vi får se hur det blir.

20/10-13

Fortfarande hängig men som tur ingen feber. Men det kanske är det man borde haft så man stannar i ryggläge. Kg har jagat idag också.

Jag och Nike var med Tilde till Östhammar på karate. Strålande vackert höstväder men promenaden jag tänkte ta med Nike fick jag backa på. Jag hostar vid minsta ansträngning. Vi hängde vid lekplatsen en stund och gick sen in och supportra Tilde lite.

När vi kom hem jobbade jag i några timmar och sen förberedde jag kvällens middag. Helt i onödan visade det sig. Kg blev sen. Jag hade lika gärna kunnat koka lite makaroner till barnen istället för tretimmarsgrytan jag gjorde.

Ikväll är jag inte lika snorig och kanske kanske inte heller lika hostig. Men faan ta huvudvärken. Tacka Gud för treon!

Hihi

19/10-13

Hade lite energi på morgonen men den försvann efter lunch. Kg har varit i jaktskog hela dagen. Tilde har varit hos kompisar och småttingarna hemma hos mig.

Samlade ihop lite kraft till att laga middag. Det blev bonjour- och fetaostgratinerade rotsaker med kalvfilé som vi åt i uterummet trots minusgrader ute. Härligt!

Sen var det filmmys med hela familjen. Ikväll var det Disneyklassikern Bernard och Bianca som gällde. Kul att titta på en film man själv sett som liten.

Ingen feber idag men en förbannad hosta och huvudvärk.

Så sant

18/10-13 Sjukstuga

Hostade som tok i natt. Va hängig som sjutton imorse men kände att jag inte kunde ringa och sjukanmäla mig såhär första dagen efter semestern så jag tog några treo, nässprej och cocillana och åkte iväg. När jag kom till jobbet hjälpte bästa A mig att ta beslutet att åka hem efter halva dagen. Det var ett mycket vettigt beslut. Min duktiga vikarie hade hade gjort ett superjobb så jag kunde lugnt åka hem efter mina tre förmiddagslektioner. Somnade på en gång när jag kom hem och sov några timmar. Vaknade med feber :( Tråkig fredagskväll. Orkade ingenting, ont i bröstet, snörvlande och sprängande huvudvärk.

Barnen hade haft en mycket bra dag i skolan och va glada att träffa sina vänner och lärare igen.

Hoppas jag känner mig piggare imorgon.

17/10-13 hemfärd

03.00 gick vi upp, drack lite kaffe och begav oss sen mot flygplatsen i Alicante. Incheckning, boarding, flygning och uthämtning av väskorna gick jättebra. Särskilt det senare. 10 minuter efter att vi landat satt vi i minibussen på väg till parkeringen och vår bil. Tyvärr kände jag av förkylningen som legat på lut några dagar och jag hade rejält ont i bihålorna under flygningen.

Vi uträttade lite ärenden i Uppsala innan vi åkte hem och packade upp allt och tvättade några maskiner tvätt. Tidigt i säng. Oj oj oj vad tyst det va. I Altea va det aldrig tyst. Liv från bilar, restaurangen våningen under eller från festlokalen i grannhuset. Men i natt va det tyst. Knäpptyst.

16/10-13 sista dagen :(

Plågade mig ut på promenad trots blåsan. Det slutade med att jag tog av skorna och linkade barfota hem.

Till frukosten blev det bubbel och då blev man förstås på bättre humör.

Semesterns varmaste dag blev denna sista och vi låg sex timmar på stranden och njöt.

Vi åt en sista middag tillsammans på restaurangen i grannhuset. Tyvärr va jag tvungen att avvika tidigare pga magknip. Igen. Skitmage.

Innan tidig sänggång packade vi alla våra väskor :(

15/10-13 Calpe

Fick hoppa över morgonpromenaden idag. Har fått en blåsa som gör helvetiskt ont :(

Vi drog till Calpe, en mysig strand en bit härifrån.

På kvällen va vi tvungna att ta med resten av familjen till den där japanska restaurangen vi var på häromdagen.

14/10-13 Benidorm

På något sätt lyckades mamma lura med oss till Benidorm. Hur gick det till??? Jag gillar inte alls det stället. Hysteriskt med folk på stranden, stort och helt opersonligt.

Men hur det än va så blev det lite bra shopping. Jag hittade en ursnygg väska och ett par skor. Så det blev rätt bra ändå!

På kvällen gick vi och åt revbensspjäll och jag va så mätt att jag nästan rullade hem...

13/10-13

Morgonpromenad med pappa. Efter frukost går vi alla på långpromenad till fyren. Barnen va så duktiga och knatade på 5 km.

På eftermiddagen blev det stranden några timmar.

På kvällen va det middag hemma med goda vänner till m och p.

12/10-13

Börjar varje morgon med en långpromenad. Vilket härligt sätt att starta dagen på! Kg springer sina 1,3 mil. Duktig och ihärdig är han!

Idag blev det stranden i Altea.

Maken levererar strandbubblet :)

På kvällen fick vi en middag på tur man hand i gamla stan.  Vi började med en liten drink på torget.

Oj så trevligt och vilken underbar sushimiddag vi åt ovanför takåsarna i gamla Altea med utsikt över havet åt ena hållet och kyrkan och bergen åt andra.

Åt den bästa sushin ever!

11/10-13

Till Vilajoiosa igen :) Idag lyxade vi till det med ett glas rosévin på strandpromenaden :)

På kvällen gick vi ut och åt på en italiensk restaurang. Jag fick tyvärr jordens magknip senare på natten efter en alltför gräddig (men supergod!) pasta.

10/10-13

Vi sov på terassen inatt. Härligt att vakna till vågornas brus.

Idag, efter morgonpromenad och frukost, blev det en tur till Vilajoiosa, en härlig strand ca 30 min bilfärd bort. Härligt! Underbart roliga stora vågor att leka i. Men lite farligt också...

På vägen hem stannade vi och köpte en massa godsaker till vårt tapasmys på kvällen. Musslor, räkor, ost och annat gott! Jag sprang de sista kilometrarna hem. Jobbigt jobbigt.

Kortspel fick avsluta även denna kväll. Jag vann igen :)

9/9-13

Började morgonen med promenad. Mamma hängde på. Sen strandhäng hela dagen.

Nike bjuder på frukt.

När vi kom hem blev det bubbel på terassen innan utgång för middag.

Vi promenerade ett par kilometer till en kinesiskt restaurang. Lekstopp på vägen :) Strandpromenaden är full av fina lekplatser!

Mamma, pappa och barnen tog bussen hem och vi promenerade och tog ett litet barstopp.

8/10-13

Började morgonen med en 5 km jogg/pw på strandpromenaden med en gudomlig soluppgång.

Kg skulle förstås vara lite värre och sprang till fyren 1,3 mil. Att han bara orkar. Jag är dödstrött efter 5 km...

Efter frukost bestämde vi oss för att kolla in marknaden här i Altea som är varje tisdag. Vädret var fint och vi tänkte att det håller nog i sig så några timmar på marknaden kan vi nog offra.

På vägen hem hittade vi en superbutik och i ett nafs hade vi avverkat ett helt gäng julklappar! Tjohoo!

Tyvärr hade det blivit helt igenmulet när vi kom tillbaka men vi trotsade vädret och gick till stranden i några timmar i alla fall. Leka och bada kan man ju utan gassande sol. 25 grader är det luften :)

Ikväll har vi ätit mat hemma och sen gick Ilian, pappan och morfar ut och provade Ilians födelsedagspresent; en radiostyrd helikopter som Ilian fick välja ut åt sig på marknaden idag. Lycka förstås men det var jättesvårt.

Kortspel fick avsluta andra semesterdagen. Imorgon hoppas vi på sol och en heldag på playan. *Hoppas hoppas*

7/10-13

Oj oj oj, vilken fantastiskt dag och start på semestern. Kom upp skapligt tidigt trots att vi inte kom i säng förrän tre inatt.

Vacker vy vid frukost 😃

Efter frukost blev det stranden någon timme.

Mitt på dagen började det regna lite så vi gick upp till lägenheten och mamma fixade lunch och jag tog en liten jogg längs strandpromenaden 5 km. Tänkte passa på när det var lite sämre väder men jag hann nog inte en 1 km så sprack det upp igen och solen gassade. Hjälp vad jobbigt det blev då.

På eftermiddagen blev det superfint väder igen och vi återgick till stranden. Bad, lek, sol och törnrosasömn för mig i två timmar :)

Ikväll har vi varit på restaurang och ätit middag. Det fick bli en paella så här första kvällen. Mums!

Vilken underbar förstadag!

6/10-13 Mot Spanien

Hängde i Haninge fram till tretiden då vi drog till Arlanda! Tyvärr var flighten försenad så det blev lite drygt. Ungarna var liksom lite speedade och ville komma iväg.

Sent omsider kom vi i alla fall på och några sov och några var vakna.

Ilian och jag pysslade lite i nya monsterboken :)

Vi landade vid halv ett på natten och fick vänta en evighet på våra väskor och barnen var så himla trötta.

Men så fort vi satt oss i bilen somnade åtminstone Ilian och Tilde.

Närmare tre var vi framme i Altea och det var natti natti. Äntligen framme 😃

Grillning i oktober

Visst kan man grilla i oktober 😃

5/10-13

Lugn dag i Haninge. Tog lilla guddottern på en promenad på förmiddagen så mamman fick vila lite. Nova va nöjd i 10 min, skrek hjärtskärande i 40 och sov i 30. Men söt som socker är hon den lilla mammagrisen ❤

Kg har varit iväg och sprungit Tjurruset/brandman-sm idag. "Jag ska vara på pallen" har han sturskt sagt i månader. Jag har bara fnyst åt honom och tyckt att han varit lite väl optimistisk. Han kom FYRA! Och var självklart missnöjd. 30 sek snabbare och han hade varit på pallen. Vilken vältränad nästanfyrtioåring man har ❤

Ikväll har vi ätit en underbar grillad oxfilé   med Nicklas pepparsås till. Nu blir det vin och kortspel.

4/10-13

Jösses vilken hysterisk dag på jobbet. Men när jag lämnade skolan vid två hade jag läget under kontroll. Tror jag hursomhelst.

Åkte hem och hämtade barnen och packade i det sista i bilen och sen drog vi till Forsmark och hämtade pappan för vidare färd mot Haninge och Maria och Nicklas.

Trevlig kväll med vin och spel. Kg och jag vann :)

Brädspel

Fint att se att barn faktiskt fortfarande uppskattar ett gammalt hederligt brädspel :)

Sommarens höjdpunkter

Så här innan ny semester måste jag bara lista den gångna sommarens bästa stunder. De är många!

1. Vi börjar med Linnéas student. Härlig släkthelg med massvis med god mat och dryck.

2. Sol- och baddagen på Gräsö med fina M och D.

3. Midsommar såklart!

4. Underbara morgnar på balkongen i Sanden.

5. Underbara ljumma sommarkvällar i Sanden.

6. Forsränningshelgen

7. Kvällen med Sofie på klipporna i Öregrund

8. Eftermiddagsbadet med barnen och kusinerna i Öregrund

9. Novas dop

10. Gröna Lund

11. Alla kvällsdopp

12. Den helt fantastiska dagen vi hade i skärgården ❤❤❤

13. Middagen och natten i stugan

14. Jag avslutar med Sara och Fredriks bröllop

Vilken fantastisk sommar det va! Den bästa någonsin.

Höstkille

Fin höstkille i ny jacka och buff ❤

2/10-13

Japp, jag fick skrapa rutan imorse. Sen är resten av dagen bara ett töcken. Morgonbråkiga barn, jobb, frissan, hämta barn, handla, åka runt med lite LC-papper, hämta paket på Ica, hämta paket på Coop, mer jobb, tvätta, fixa mellis, läxhjälp, mer jobb, laga mat, packa, leta saker, lägga barn och till slut krascha i soffan med huvudvärken från helvetet och värkande axel. Men det va väl fasligt vilket gnäll det va nu då....

Hur som helst så va jag iväg och klippte mig idag. Inte hos min vanliga frissa för hon hade ingen tid och jag ville så gärna   vara fin inför resan. Så det fick bli en chansning. Och det blev sååå bra. Jag är helnöjd, både med färgen och klippningen!

1/10-13

Oktober inleddes med minusgrader. Undra om man får premiärskrapa bilrutan imorgon bitti?

Va faktiskt uppe kl 05 imorse också, hör och häpna. Hjälpte dock föga för mitt allmäntillstånd. Känner nu också av, bortsett från extremtrötthet och höstdepp, ledighetsstressen (den man får när man i läraryrket ska planera jobb åt sin vikarie) och PMS. Magen är ballongsvullen och har värkt hela dagen. På detta lägger vi en 12-timmars arbetsdag som avslutades med en HLR-kurs. Imorgon på min lediga dag kommer jag att behöva åka till jobbet. Måste också försöka komma ihåg att det är fotografering för barnen. Måste komma ihåg att hämta ut medicin till Ilian på Apoteket. Inte glömma klipptiden. Och just det, packa en helg i Stockholm samt för 10-dagars semester i Spanien. Allt detta måste göras imorgon för på torsdag är det fullt upp med annat och direkt efter jobbet på fredag åker vi. Roligt ska det bli förstås men Gahhh, stoppa tiden lite! Jag hinner inte andas!