28/7-16

Killarna är rätt så jobbiga igen. De sover dåligt, ska upp tidigt och det är mycket gnäll.

Idag tog vi en långpromenad på förmiddagen och gick till stranden efter lunch när vädret bättrat på sig.

Kräftmys med de stora barnen på kvällen.

27/7-16 Linköping

Vi åker till Linköping över dagen för att hälsa på nybebisen. En glad överraskning var att M och barnen och var där ❤️ Många ungar blir det 😊

Glädje och sorg

Förra helgen fick min kusin D sitt tredje barn; en liten helt underbar pojke som ska heta Milton ❤️

Två dagar senare somnar min morfar in, 88 år gammal. Mamma och hennes systrar satt vid hans sida när han tog sina sista andetag ❤️ Vila i frid morfar.

Trötting

Så trött och så söt

25/7-16 Harstena

Idag åkte vi och familjen A till Harstena, en av de vackraste ställena i världen. Båtresan ut gick bra bortsett från ett litet motorproblem med den andra båten. Pojkarna sov hela vägen.

Det var helt galet med båtar och folk därute. Vi hade ingen mat med oss utan hade tänkt äta på restaurangen. Det gick inte utan förbokning men efter lite förhandlande så fick vi äta i båtarna eftersom vi låg utmed restaurangbryggan. Märkligt men det gick 😊

Planen var sen att gå runt ön och njuta men småkillarna var helt hopplösa. Eller egentligen mest Trille som var trött, trött, trött. Vi gick tillbaka till båtarna rätt snabbt efter en liten glasspromenad. Våra båtar syns på bilden där vi ligger utanför sjöboden.

På vägen hem stannade vi för bad.

När vi skulle åka igen var killarna helt vansinniga och det tog en bra stund innan de kom till ro och somnade. Men sen sov de länge. Så länge att vi hann lägga till hemma och plocka av båten. När de då fortfarande inte somnat kröp jag ner hos dem och sov en timme jag med. I båtklucket. Älskar't 😊

Kg, Ilian och Nike åkte ut på sjön igen för en campingnatt med grannpappan och barn.

Tilde och jag hade myskväll med popcorn och Harry Potter.

24/7-16

Nätterna är inte helt problemfria. Thor vaknar vid tre varje natt och ska ha välling. I natt var dessutom Tristan bökig och var vaken närmare en timme. Varmt och tusen mygg var troliga orsaker. Mellan sex och sju går de upp. Myggen verkar inte gilla att sticka Tristan men Thor är väldigt utsatt stackarn.

Jag gick på promenad med småkillarna och Kg tog en fisketur med Nike och Ilian och grannarna.

Efter lunch blev det ytterligare en promenad och sen trädgårdshäng och lite fix med gungställningen vi fått av grannarna. Nike och Ilian fortsatte fiskandet på bryggan och fick några riktigt fina som vi la på grillen.

Efter middagen fick jag sån magknip att jag fick gå och lägga mig. Sov bort hela kvällen 😢

23/7-16

Vaknade av att ngn klev på båten. Några sekunder senare ser jag detta; maken med morgonkaffe ❤️

En helt fantastiskt underbar morgon. Kanske den vackraste morgon jag någonsin upplevt. Strålande sol, kav lugnt och 21 grader i vattnet. Det blev ett morgondopp såklart. Naken förstås. Gudomligt!

Sen blev det kaffe 😊 Tilde hade hand om twinsen uppe i huset så vi kunde njuta extra mycket.

Resten av dagen ägnades åt S:t Anna-dagen och loppis. Varmaste dagen hittills i år och inte så mycket folk i rörelse.

Jag var helt sopslut efteråt. Efter nästan sex timmar i gassande solsken var jag så värd ett glas vin.

När killarna lagt sig hade vi lite mys i trädgården med faster och tyskvännerna. Jäklars va med mygg det är. Helt sjukt mycket 😢 Gick ju knappt att sitta ute.

22/7-16

Kg tog en liten löprunda på en mil på förmiddagen medan jag tog gossarna på en promenad. Jag mötte upp på pappans fyspass med två av de äldsta.

God sommarlunch

Det blev en kort stund på stranden för killarna var trötta.

Nike och jag dök 😊

Jag, Nike och Ilian bestämde oss för att sova i båten. Bortsett från tusentals mygg så var det så himla mysigt. Lite småkluckande och den där speciella doften i båtar som är så underbar är så gudomligt härligt.

21/7-16

Familjen Karlin åkte efter frukost och vi tog då pojkarna på promenad. Efter lunch blev det stranden och killarna stortrivs.

På eftermiddagen blev det så att Kg åkte ring med de stora barnen och jag tog med de minsta hem och skulle förbereda maten. Två timmars kaos blev det. Trötta och gnälliga var de överallt. Till och med i ugnen 😩

Som tur är piggnade de på sig lite till middagen.

Yatzy med Nike och Ilian ikväll medan Tilde var iväg och åkte vattenskidor med kompis.

20/7-16 Härlig dag!

Vilket fantastiskt väder! Kg's syster med familj kom sent igår kväll. Det blev stranden på förmiddagen.

Det blev sen en båttur följt av ringåkning för de andra medan jag och småkillarna myste i trädgården.

Grillning i trädgården.

Brygghäng och lite fiske på det.

❤️

19/7-16 Bra dag!

Promenad direkt efter frukost och sen blev det stranden. Ljuvligt sommarväder.

Vid lunch kom moster och T och K på besök. Thorson passade på att mysa med sin favvoperson 💜

Efter ytterligare en promenad och lite pokémonjakt blev det en liten båttur.

Kvällen avslutades på bryggan i väntan på kusin A med familj.

18/7-16

I två dagar har Kg jävlats med båten. Idag blev det till att bogsera den till expertis och ta upp den på land. Lite smörjning här, lite pillande där, mer smörjning och lite juckande på kablar och vips fungerar den igen. Halleluja.

Mormor och morfar åkte hem på eftermiddagen och efter middag och läggning blev det en underbar kväll vid vattnet.

Gädda

Så jäkla gott!!!

Pigga och glada

Killarna är helt friska igen. Skönt.

Rea-fynd

Fyndade ett suveränt plagg på rean på MQ.se. Ett löst plagget ha utanpå som passar till det mesta. En ny favorit helt enkelt.

Getingstick

Tristan blev stycken av en geting stackarn 😢

16/7-16

Trötta och sega (maken mer än mig...) tog vi det lite lugnt innan vi styrde kosan tillbaka till S:t Anna igen. Det blev ett sushistopp i Uppsala.

Det blev ett shoppingstopp i Norrköping också.

När vi fram hade twinsen redan lagt sig. Det hade gått jättebra med alla barnen och småkillarna hade somnat bra båda kvällarna och sovit nätterna igen och vaknat inte alltför tidigt. Skönt att höra att allt gått bra.

15/7-16 Bröllop

Sovmorgon, kaffe i stillhet, lite hemmafix och sen gjorde vi oss i ordning för bröllop.

Jag tog klänningen jag hade på syrrans bröllop förra året. Jag gillar den 😊

Bröllopet var utomhus på historisk gård i Östhammar. Vackert och stämningsfullt trots ihållande regn under vigselceremonin och minglet efteråt.

Temat var hav och skärgård och allt började med inbjudan på sjökort i flaskpost och avslutades med fint dekorerad festlokal och bordsplacering i samma anda.

Dans blev det också, både för brudparet och senare för oss.

Vid halv ett ringde vi L som lovat att skjutsa hem oss. Stort tack till B och O för en fin och minnesvärd bröllopsfest ❤️

14/7-16 Vuxenmys deluxe

Kg och jag åker hemåt för mys och bröllop. Mormor och morfar kom ner till S:t Anna för att ha barnen. 6 månader sen vi gjorde något bara vi. Det blev Strandnära och skaldjur. Vilken kväll ❤️

13/7-16 Sjöräddningstjänst

Båthelvetet krånglade när Kg skulle ta hela ungshögen och åka ring. Morr. Vi stod på stranden och såg hur motorn inte svarade. Jag och faster fick springa och hämta lillbåten för att bogsera in barn och båt. Sen fick jag hoppa i och dra in båten på plats.

Hoppas att det inte är ngn större fel på båten. Usch....

Lång dotter

Nu är hon snart om mig i längd....

Haha

Thor som geting 😂

12/7-16 Kolmården

Thorson vaknade i natt vid 2-tiden och var helt hysterisk. Vid halv fem var det dags igen. Då gick Kg upp med honom. Magknip igen. Några bajsblöjor senare hade han lugnat ner sig. Vid sex flög det in en skata och flaxade runt och hade ner lyktor och härjade runt så Kg fick väcka mig för assistans.

Framåt nio, familjen kaos var sen, bar det av mot Kolmården där vi slöt upp med tjejerna Edin.

När chocken över inträdeskostnaden, 1993kr för vår familj, så fick vi en fantastiskt trevlig dag trots en och annan regnskur.

En höjdpunkt var safarituren i linbanan.

Glass måste man ju ha.

Vi träffade Bamse.

Nästan alla barnen samlade på ett kort.

Karuseller åktes det förstås. Tur att Sofie var med så barnen, nja inte Ilian, kunde åka Wildfire. Galningar.....

Småkillarna var så otroligt duktiga hela dagen. De älskade att spana in djuren och kolla på när de andra åkte karuseller. Det var egentligen bara sista timmen som de tröttnade lite...

En sälfie

Vi var kvar i parken till över fem. Sen åkte Edinstjejerna med ut till Sanden för en födelsedagsgrillmiddag. Vilket härligt gäng!

Vi provade att lägga killarna i samma säng för det är rätt jobbigt att ha Thor i vår säng. Läggningen gick sådär. Men Kg är envis som tur är.

11/7-16 Äntligen

Vid halv tolv i natt kom han då äntligen. Thor sov hela natten utan feber och båda killarna vaknade klockan 7.30. Vilket hån. Senaste veckan har vi gått upp runt 5 men när pappan kommer blev det sovmorgon. Men bra det förstås.

Vi tog en promenad tillsammans och avslutade på bryggan.

På eftermiddagen åkte Kg med Ilian och grannpojkarna till Norrköping på Enduro-SM för att heja fram John från klubben hemma. Han slutade på en 10:e plats

Det var förstås lite tråkigt att bli ensam igen och inte få fira in semestern. Men jag hade fixat lite mysmat tills de kom hem.

10/7-16

Halv elva igår kväll, precis när jag skulle lägga mig så vaknade Thor och jag förstod direkt att han hade ont i magen. 40 minuters tokskrikande och fyra bajsblöjor senare hade han lugnat ner sig. Så fortsatte det varannan timme hela natten och någonstans mitt i vaknade han och var skållhet. 04.50 var det dags för Tristan att ta morgon och hans härjande väckte Thorsson som då hade över 40 graders feber. Jag behöver inte skriva att jag inte var särskilt pigg va....

Finaste dagen hittills i sommar. Strålande sol, varmt och vindstilla. Men vi har varit inne hela dagen. Tilde tog ut Tristan en sväng på eftermiddagen så Thor fick sova ordentligt ifred efter att ha spytt upp vällingen han ätit alltför fort och en feber som rusade igen. Jag har väl bytt närmare 30 bajsblöjor det senaste dygnet 😩

Tristan var inte särskilt pigg han heller men klarade sig utan feber.

En liten sjukling älskar sin mammas mjukmage.

Men i natt kommer pappan! Tjohoo!

Vi får väl se hur veckan kommer att bli. Vi har Kolmården, besök av Edins och ett bröllop inplanerat. Men nu ser det onekligen rätt dystert ut på det planet :(

9/7-16

Pojkarna är fortsatt trötta, osugna på mat och dåliga i magen. De sov i alla fall synkat på eftermiddagen så då fick det bli ett litet dopp med Ilian.

Faster bjöd på smörgåstårta och lite vin. Tilde och några kompisar åkte båt ut till en ö för övernattning i tält. Ilian och syssling E skulle tälta på gården. Ett riktigt nostalgitält från 70-talet.

8/7-16 Tuff dag

Usch vad trött jag vid 05 när killarna skulle upp. Jag fattar inte att inte deras sömn fungerar här nere. Det sim äntligen gick så bra hemma när de nästan alltid sov till sju och bara en gång mitt på dagen. Härnere känns de trötta och gnälliga mest hela. Dessutom har de båda diarré sen någon dag tillbaka. Men hur söt är inte den här lilla skruttisen då ❤️

När storbarnen väl kom upp så var de bråk och gnäll och då hade även twinsen hunnit bli trötta igen så jag gick på sovpromenad och Linnea styrde upp lite hemma.

Ilian och Nike hjälpte till att måla grannbarnens trädkoja och Ilian hade tagit sina favoritbyxor på sig som nu är helt förstörda. Dessutom hade han tvättat sig med lacknafta efteråt som han hud verkligen inte gillar så han blev kliig också. Nike hade målat i baddräkt och kom hem med färg på hela kroppen och blev arg och ledsen när hon insåg att det inte bara var att duscha bort.

På eftermiddagen åkte Linnea tillbaka till Jönköping och jag gick på ytterligare en promenad. Fick sällskap av grannen. När jag kom tillbaka satt jag en stund på bryggan, bästa platsen på jorden.

Jag ser sliten, trött och ofräsch ut på bilden. Men varför ska inte kunna vara sann med det?

Bus-Thor

Det blev en helt fantastiskt vacker kväll ute och jag önskar att jag kunnat dela den med min kärlek och suttit på bryggan. Men förhoppningsvis blir det fler sådana här kvällar framöver. Två, max tre ensamma dygn kvar.

7/7-16

Promenad i vanlig ordning på förmiddagen. Sen blev det en liten stund på stranden.

Linnea tog pojkarna på promenad på eftermiddagen så att jag fick vila. Jag somnade men vaknade efter en stund av värsta mardrömmen :(

Linnea tog kvällsdopp med de stora barnen.

Fotboja vid 1,5 år?

Kvällsdopp

När man kan stå i fönstret och se på kvällsdoppet.

Bordsskick?

Såpbubblor är kul!

6/7-16

Tycker inte jag gör annat här i Sanden än försöker att få i twinsen mat och sen söva. Neverending story. Jag börjar bli riktigt sliten. I natt var Thor vaken nästan en timme och sen var det (god)morgon vid 05.40.

Sommarbarn

Storfiskare nr 2

Storfiskaren

Hittade en bild på Tilde när hon fick sin första gädda för tre år sedan 😊

6/7-16

Gäsp. Sena kvällar då de stora barnen aldrig kommer i säng. Tidiga tidiga morgnar men tyvärr inte pigga småbarn utan trötts och gnälliga. Särskilt Thor.

Efter frukost tog Linnea och jag en långpromenad så killarna fick sova.

Vädret var i alla fall bättre idag och vi kunde vara lite på stranden.

Jag tog en kort promenad för att söva pojkarna och Linnea fick vila upp sig lite på stranden.

Tänk att få ha en nanny hos dig! Borde vara en mänsklig rättighet om man har fler än ett barn 😊

Till middag hade barnen beställt pizza.

Jäkligt ont i fogarna och bäckenet ikväll. Beror säkert på allt bärande upp och nerför trappor och att jag suttit mycket på marken.

4/7-16

Det var inte många stunder som Thor var på bra humör idag. Grinade och gnällde mest hela tiden. Det är så jäkla värdelöst.

Vädret var också värdelöst förresten. En liten promenad och en halvtimmes sol i trädgården var det vi fick.

Mormor och morfar åkte hem på förmiddagen. Men jag har ju min alldeles egna nanny här några dagar 💜

När det regnar och det inte finns wi-fi.....

Det blev förhållandevis enkel läggning även om jag måste ligga hos Thor tills han somnar. Sen hade vi spelkväll 😊

Mega-bett

Blev stucken av en humla :( Det har jag aldrig blivit tidigare och trodde inte ens det var möjligt men uppenbarligen är det det :(

3/7-17

Långdragna läggningar (vi som haft så lätta..) och tidiga morgnar. Imorse vaknade Thor strax före sex. Kg gick upp och jag låg ngn timme till innan jag gick upp och drack kaffe med min man innan han styrde kosan hemåt för jobb.

Det blev en sväng till stranden fram och tillbaka men det är ju ingen rast och ro det inte men småkillarna älskade det förstås 💜

Tristan var så trött vid lunchen att han somnade rätt som det var och fortsatte sen sova i morfars famn.

På seneftermiddagen åkte jag och Tilde till Norrköping för att handla och hämta kusin Linnea. Insåg när vi kom till stan att alla reor var i full gång. Tyvärr kom vi in sent så vi hann inte kolla in rean alls. Det hade ju varit kul faktiskt.

Premiär för skrindan

Säkerhetsfix igen

Ett badmintonnät har många användningsområden.

2/7-16

Jag behövde komma bort från barnen en stund så pappa och jag tog en sväng för att kolla kantarellyckan. Inte en enda liten svamp hittade vi men det var vackert och härligt i skärgårdsskogarna.

Vi åkte sen "upp till graven" vid S:t Annas vackra kyrka som ligger högt med havsviken synbart borta över ängarna.

När vi kom tillbaka åkte Kg, morfar och Tilde ut på fisketur och redan på andra kastet fick Tilde en stor och präktig gädda.

Thor på bushumör.

Till kvällen fick vi middagsgäster och det lagaded tre olika sorters lasagne. En vanlig, en vegetarisk och en mjölkfri. Tilde assisterade i köket.

1/7-16 I Sanden

Då var jag och barnen på plats i Sanden för fyra veckor framåt. Det var en lång väntan igår hemma på Kg innan vi kom iväg. Klängiga barn och en ressjuk mamma som packade och fixade hela dagen. Huvudvärken från helvetet när Kg äntligen kom hem.

Bilresan ner gick bra halvvägs men när vi stannade för mat blev det kaos och det slutade med att Kg och jag rafsade ihop vår mat och åt i bilen istället. Helt vansinnigt galet faktiskt.

Thor var helt hysterisk sista biten och femton minuter innan vi var framme så blev han dessutom åksjuk och spydde. Suck. Läggningen blev en mardröm och Thor skrek utan uppehåll i nästan tre timmar och klockan var över 01 innan han somnade av ren utmattning i mitt knä i soffan efter att vi prövat allt från att söva i vagnen till att få honom lugn genom att kolla på babblarna. Inget hjälpte. Han bara låg på golvet och vrålade. Han kom helt enkelt inte ur skrik- och panikgråten. Jag var helt slut och svetten rann längs ryggraden och blodet rann från näsan. På riktigt. Han sov resten av natten hos oss.

Tristan somnade gott igår kväll, sov hela natten och vaknade 06.30 imorse. Jag gick upp och gjorde välling med förhoppning om att han skulle somna om men han var så piggelin så. Mormor förbarmade sig och tog Trille och gick ut. Thor sov ngn timme till men vaknade långt ifrån utvilad.

Halvtråkigt väder hela dagen. Varmt men till och från. Regn och sol om vartannat. Kg har sjösatt båten vilket tog precis HELA dagen. Han hade svurit över både det ena och det andra. Bl.a var batteriet dött och tiltmotorn trasig. 💸💸💸

Jag tillbringade således hela dagen med trötta barn.